SMS z banku o przelewie. Jak wygląda autentyczne powiadomienie?

SMS z banku o przelewie. Jak wygląda autentyczne powiadomienie?


Wielu użytkowników bankowych kont internetowych wciąż pozostaje przywiązanych do metody autoryzacji transakcji przy pomocy kodów SMS. W takiej formie możemy otrzymać również informacje z banku o nowych produktach i promocjach. Kiedy dostaniemy SMS z banku o przelewie, powinniśmy wiedzieć, czy jest on autentyczny. W niektórych przypadkach, taka wiadomość może pochodzić od oszustów, którzy chcą wyłudzić dane do naszego konta. Kiedy możemy otrzymać powiadomienie o przelewie i co powinna zawierać autentyczna wiadomość z banku? Jakie SMS-y powinny wzmóc twoją ostrożność i wzbudzić wątpliwości? Gdzie zgłosić próby oszustwa? Na te pytania odpowiemy w tym artykule, zapraszamy do lektury!

Kiedy możemy otrzymać powiadomienie o przelewie z banku?

Powiadomienie o przelewie z banku w formie SMS powinniśmy otrzymać w sytuacji, kiedy sami próbujemy dokonać transakcji lub chcemy zmienić formę autoryzacji dla przyszłych przelewów. Wiadomość tekstową od banku otrzymamy również w przypadku wpływu na konto lub obciążeniu salda, wysyłce karty płatniczej, założeniu lokaty, zakupie ubezpieczenia zmianie hasła oraz w przypadku założenia lub zdjęcia blokady na koncie.

Co zawiera autentyczny SMS z banku o przelewie?

Autentyczny SMS z banku o przelewie powinien zawierać wyłącznie kod SMS, które będzie potrzebny to autoryzowania rozpoczętej przez nas transakcji. Jeśli bank chce nam przekazać jakąś informację, w SMS-ie powinna znajdować się wyłącznie jej treść w formie tekstowej.

Pod żadnym pozorem nie klikaj w żadne linki, które otrzymasz SMS-em lub nie odpisuj na wiadomości, w których ktoś poprosi cię o podanie danych osobowych. Takie wiadomości mogą bynajmniej nie pochodzić od twojego banku. Tak samo podejrzliwie należy traktować żądanie podania numeru NIK czy dowolnych innych danych służących do logowania.

Jakie SMS-y i wiadomości z banku powinny wzbudzić wątpliwości?

Wszystkie SMS-y i wiadomości, które proszą cię o podanie danych osobowych lub loginu czy hasła do konta bankowego pochodzą od oszustów. Każdy bank informuje na swojej stronie internetowej, iż jego pracownicy nigdy nie poproszą swoich klientów o tego typu wrażliwe dane.

Szczególną uwagę należy zwrócić na zjawisko phishingu, w ramach którego oszust będzie próbował podszyć się pod pracownika banku i zdobyć dostęp do twojego konta, aby potem wyczyścić je z pieniędzy. Cyberprzestępca może również nakłaniać do zainstalowania szemranej aplikacji czy wykonania określonych działań. Jeśli jakaś wiadomość od banku lub “od banku” budzi twoje podejrzenia, skontaktuj się natychmiast z jego infolinią w celu uzyskania wyjaśnień.

Gdzie zgłosić próbę wyłudzenia pieniędzy przez fałszywy SMS z banku?

Wszystkie próby wyłudzeń pieniędzy, łącznie z tymi przez fałszywy SMS z banku, powinny zostać zgłoszone do odpowiednich organów ścigania, w tym przypadku na policję. Służba ta posiada specjalnie wydzielone jednostki, które zajmują się cyberprzestępstwami i przypadkami phishingu. Zagrożenia związane z wyłudzaniem chwilówek to nie przelewki i służby odpowiednio na to reagują.

O próbie wyłudzenia danych możemy poinformować również nasz bank, który będzie w stanie ostrzec pozostałych klientów przez osobami, które próbują się podszyć pod jego pracowników. Jeśli nie jesteś w stu procentach pewny, że dana wiadomość pochodzi od twojego banku, zachowaj szczególną ostrożność i skontaktuj się z jego placówką w celu weryfikacji jej autentyczności.