Rozliczasz się na podstawie ryczałtu? Od 2017 roku wyższy limit przychodów
Jeśli jesteś przedsiębiorcą, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych pewnie jest Ci dobrze znany. Wiesz, że wraz z rozpoczęciem 2017 roku podwyższono limit przychodów uprawniających do korzystania z niego?
Ryczałt – z czym to się je?
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych pociąga za sobą na pewno mniej obowiązków i skutkuje obniżoną stawką podatku. Jednak wszystko, co ma swoje zalety, ma tyle samo wad, dlatego ryczałt cechuje się brakiem możliwości rozliczenia firmowych wydatków jako przychodów pomniejszonych o zobowiązania podatkowe.
Stawki ryczałtu
Stawek ryczałtu jest kilka, a każda z nich różni się między sobą przede wszystkim ze względu na rodzaj prowadzonej działalności, czyli typ świadczonych usług lub sprzedawanego towaru.
Każda czynność podlega konkretnej stawce ryczałtu
Te wahają się w granicach od 2% do 20% i stanowią szerokie pole do działania dla każdego przedsiębiorcy.
Kto może korzystać z ryczałtu?
To forma opodatkowania przeznaczona dla konkretnej grupy przedsiębiorców – osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, których przychody w danym roku nie przekroczyły narzuconego przez prawo limitu 250 000 euro.
Od 2017 roku zwiększony limit
Wraz z pierwszym dniem stycznia limit przychodów uprawniających do korzystania z rozliczenia opartego na ryczałcie został zwiększony ze 150 tys. euro do 250 tys. euro. Co ta zmiana oznacza? Przede wszystkim to, że z korzystniejszego rozwiązania rozliczeniowego będzie mogła korzystać większa liczba przedsiębiorców, z różnych środowisk branżowych.
Zwiększony limit poskutkuje również wyższą aktywnością gospodarczą, bo zniknie strach przed większymi zarobkami i tym samym koniecznością przejścia na mniej korzystną formę rozliczenia.
Założyłeś własną firmę i chcesz działać w oparciu o ryczałt?
W zasadzie nic nie stoi na przeszkodzie. Wystarczy, że:
- zgłosisz swoją decyzję do urzędu skarbowego,
- złożysz w postaci pisemnego oświadczenia,
- zaktualizujesz wniosek CEIDG.
Pamiętaj jednak, że forma rozliczenia to nie wszystko (więcej znajdziesz w artykule: Chcesz założyć własną firmę? Oto 5 podstawowych błędów, których powinieneś unikać), a prowadzenie firmy to dbanie o całą księgowość, składki zdrowotne, fakturowanie i szereg pozostałych elementów, które tylko kontrolowane w 100% dają gwarancję dobrze prosperującego przedsiębiorstwa.